DĚJINY KOKONÍNA
Příspěvky
TRAMVAJ v Kokoníně
13. 2. 2019
V roce 1895 továrník Gustav Hoffmann získal, předběžnou koncesi pro provoz tramvaje v Jablonci n. N..
V roce 1899 vznikla společnost Gablonzer Strassenbahn und Elektrizitäts Gesellschaft. První tramvaje
(elektrické dráhy) vyjely v Jablonci 7. února 1900 na trati spojující dnešní Mírové náměstí s Rychnovem
u Jablonce n. N.
Skončila provoz 31. března 1965.
Tramvaj měla počátek v Rychnově u železničního nádraží Rychnov (dnes ČD); na železniční tratí Pardubice
– Liberec. Zde se z vlaku, který přijel z vnitrozemí do tzv. Sudet, přestoupilo na jabloneckou
tramvaj. Nemuselo se tedy jezdit vlakem až do Liberce a odtud zpět do Jablonce n. N.
Konečná v Rychnově byla vybavena výhybkami a odstavnou kolejí za nádražím k překládání nejen nákladů
ale i pošty z vlaku na nákladní tramvaj. Na tramvajovém kolejišti nejezdili jen tramvaje pro osobní dopravu,
ale i pro dopravu nákladní. Z rychnovského nádraží se např. vozilo uhlí do kokonínské plynárny.
Jednokolejná trať končící v Rychnově byla součástí silnice před nádražní budovou. Mírně vpravo,
při pohledu na vlakové nádraží, směrem na Jablonec stávala výhybna a zděná čekárna. Naproti stávala restaurace.
HŘBITOV
12. 2. 2019
Před zřízením hřbitova v Kokoníně byli zemřelí pohřbíváni na jabloneckém hřbitově. Nejstarší
matrika zemřelých uvádí, že v roce 1669 byl hřbitov v bezprostřední blízkosti kostela sv. Anny (v prostoru
do dnešní Soukenné ulice, parku směrem k Anenskému nám. A křižovatky Budovatelů, Soukenná, Kostelní,
Dvorská).