Rozhovor s Pavlem Kadašem z Muzea socialistických vozů
Jak se rodila myšlenka na zřízení Muzea socialistických vozů?
To je dlouhá historie. Ještě ve Velkých Hamrech se potkala parta nadšených lidí, která měla tehdy své muzeum ještě ve středočeských Kozovazech. Jenže tehdy to ale vedl člověk, který k tomu neměl vlohy. Také to muzeum finančně neprosperovalo, tak ho tam zrušili. Založili jsme muzeum nejprve ve Velkých Hamrech. Po pěti letech přesně na den jsme v den 5. výročí dostali výpověď.
Kolik v současnosti tady máte vozů?
70 vozů, 20 motocyklů a 20 velorexů s celou soupravou a k tomu patří I invalidní stopadesátka nebo rikša. Takže dohromady 130 exponátů.
Expozice muzea prezentuje komplexní průřez od motocyklů, přes osobní až po nákladní vozy. Zastoupeny jsou vozy z mnoha zemí východní Evropy. Jak je koncipována vaše expozice?
Na hlavní výstavní halu s osobními vozy navazuje nově otevřený prostor věnovaný nákladním vozům. Ukazujeme návštěvníkům vývoj automobilů v rámci jednotlivých značek. Na domácí značky Škoda, Tatra nebo Jawa navazují stroje sovětské I dalších zemí východního bloku. Nechybí samozřejmě ani Veřejná bezpečnost, hasiči, vojenská a další služební vozidla, prototypy a sposta doplňků a zařízení, které s motorismem úzce souvisí. Máme tu I pár zajímavých prototypů, jako například BAZ Furgonet nebo MTX Buggy.
Je možné si vaše vozy pronajmout a využít na kulturních a společenských akcích?
Muzeum socialistických vozů také zajišťuje pronájem vozidel pro film, reklamu, kulturní a společenské akce. Jsme připravení pro případné zájemce poskytnout svatební dopravu, firemní teambuildingové akce, doprovodný program oslav, večírků a v neposlední řadě aistenci na motoristických akcích.
To musí být drahý koníček – pořizovat a opravovat historické vozy?
To nemůžu ani komentovat, kdyby si to někde přečetla manželka. (Smích.)
Pavel Kadaš s manželkou Věrou
Jak dlouho jste připravovali slavnostní otevření muzea?
Slavnostní otevření jsme odkládali celkem třikrát. Původně jsme chtěli muzeum otevřít 25. února na tzv. Vítězný únor. To jsme ale nestíhali. Potom jsme plánovali na první jarní den. Do toho přišel koronavirus. Takže zase nic. Řekl jsem, že to musím otevřít před sezonou v červnu, což se nakonec s velkým úsilím povedlo.
Město Železný Brod se nějak podílelo na otevření muzea?
Město Železný Brod nám dalo dar, aby nám pomohlo překonat koronavirovou krizi, kdy jsme neměli žádné finace a ani žádné výdělky.
Kde sháníte vozy pro vaše muzeum?
Něco je členů, pak mám hodně kamarádů sběratelů, kteří nám své vozy půjčí.
Kolik členů má váš spolek?
Členů máme 10, ale naplno pracují čtyři.
Co plánujete na letošní sezónu?
Musíme hlavně dobudovat muzeum. Musíme dokončit výzdobu na stěnách – dekorace a vlajky. Ke každému auto doplnit popisky. Chceme, aby naše muzeum bylo pěkné a útulné. V jedné prázdné hale plánujeme, že tam budou vystavena stará rádia a vysílačky. Exponáty musíme dát za sklo do vitrin, což zase záležitost, která je závislá na penězích. Máme tady vybavení ze Svazarmu, kde je starý funkční zvedák a chceme tam mít ukázku, jak tehdy opravovala auta. Všechno bude dobové. Toto plánujeme do zimy. Další úpravy budou probíhat po sezóně, kdy to na to bude více času.
Plánujete nějakou spolupráci se školami?
Samozřejmě! Naším partnerem bude např. Naši sousedi Autoškola Novotný, dále můj můj dobrý kamarád Autoškola Fišera z Velkých Hamrů, Autoškola Fabián (od nich pochází svazarmovská škodovka) a mnozí další.
Děkuji za rozhovor.
Rozmlouval Jan Kopal